Aktuálně

14.10.2012: Vitariánský kalendář
11.08.2011: Bedničková služba
09.04.2011: Vitariánská, tedy tepelně nezpracovaná strava
23.04.2010: Sanatorium
27.02.2010: Odšťavňovače Champion Bio
11.08.2006: Lifefood.cz
byla spuštěna webová prezentace Lifefood.cz - stránky o živé stravě s novými produkty, informacemi, recepty a články
26.05.2006: CHT v Praze
Hledáte-li v Praze CHT centrum jedno z mála je na adrese: Lázně Cherubín, Školská 36, Praha 1 a tel. čísle:774669921. Paní Vendula už CHT nedělá.

Raw is fun!

Recepty na saláty

Vydáno dne 12. 02. 2013 (18796 přečtení)

Máte chuť na salát a hledáte inspiraci?

Základní skupiny potravin

Bulvy: mrkev, celer, petržel, červená řepa, kedlubna
Listy: hlávkový salát, špenát (listy syrové), polníček, rukola, zelí
Plody: paprika, rajče, avokádo
Natě: petrželová nať, kopr, fenyklová nať
Ořechy: mandle, lískové, vlašské či jiné oříšky,
Semena: Sezamové seménko (též ve formě gomasio), lněné a dýňové semínko
Oleje za studena lisované: olivový (OO), mandlový (MO)
Ochucení: česnek, zázvor (čerstvý), sójová omáčka Tamari (S), gomasio (G), sušené droždí, citrónová nebo pomerančová šťáva, (trochu) medu

Vysvětlení

Saláty vždy kombinují jeden či více prvků z každé skupiny, většinou je vícekrát něco z bulv, listy bývají většinou zastoupeny jen jednou potravinou. Někdy nemusí být použit plod, pro výživnost zahrnuji ale vždy bulvy. Ale může to být kombinováno jakkoliv, lze dokonce to všechno, co je níže uvedeno, smíchat a stále je to dobré. Dají se dělat samozřejmě i jednoduché saláty, třeba jen špenát, ořechy, sójová omáčka, olej a semena. Gomasio a sójovku doporučuji, ale i bez nich, pro přísného vitariána, je chuť salátů velmi dobrá. Tamari je přírodně fermentovaná sójová omáčka, nelze ji nahradit jinou. Gomasio je mleté a za horka upražené sezamové semínko v poměru 24 dílů semene : 1 dílu soli, lze upražit i doma a umlít v mlýnku na kávu. Tam se také zhruba pomelou ořechy, ty je možné i roztlouci v hmoždíři, sezamové ani lněné semínko se tam ale utlouci nedá. Lněné semínko používat opatrně, je hodně aromatické. Šťávy z citrusů jen málo, stačí na salát ručně vymačkat. Med se rozpustí sám při míchání. Šťávu a med v receptech neuvádím.

Některé recepty

  1. červená řepa, špenát, vlašské ořechy, petrželová nať, zázvor, česnek, citron, olivový olej (OO), gomasio (G), sójová omáčka tamari (S)
  2. mrkev, červená řepa, paprika, špenát, lískové ořechy, sezamové semínko, droždí, (OO), (G), (S)
  3. mrkev, celer, hlávkový salát, paprika, petrželová nať, mandle, sezamové semínko, (OO), (G), (S)
  4. hlávkový salát, mrkev, celer, madle, droždí, (OO), (G), (S)
  5. špenát, paprika, kedlubna, avokádo, rukola, lískové ořechy, (OO)
  6. červená řepa, hlávkový salát, paprika, celer, dýňové semeno, lískové oříšky, lněné semínko, petrželová nať, (OO), (G), (S)
  7. mrkev, špenát, fenykl, lískové ořechy, dýňové semeno, petrželová nať, sezamové semínko, (OO), (S)
  8. kedlubna, červené zelí, špenát, kopr, avokádo, madle, česnek, (MO), (G), (S)
  9. červená řepa, paprika, hlávkový salát, petrželová nať, vlašské ořechy, (OO), (G), (S)
  10. kedlubna, červená řepa, špenát, česnek, petrželová nať, mandle, (OO), lněné semínko, (G), (S)
  11. kedlubna, červená řepa, mrkev, dýňové semeno, polníček, avokádo, vlašské ořechy, zázvor, droždí, (OO), (G), (S)
  12. mrkev, celer, rajče, zelí, fenykl, kopr, madle, lískové ořechy, droždí, (OO), (G), (S)

A desítky jiných kombinací dle chuti i možností.

Autor: Josef Holeček


Komentáře ke článku


( Celý článek | Autor: Hugo)