Aktuálně

09.03.2018: Víkendový kurz s dětmi
07.12.2017: Oživující pobyt na téma Miluj své tělo
27.11.2017: Strava jako nástroj
14.10.2012: Vitariánský kalendář
11.08.2011: Bedničková služba
09.04.2011: Vitariánská, tedy tepelně nezpracovaná strava
23.04.2010: Sanatorium
27.02.2010: Odšťavňovače Champion Bio
11.08.2006: Lifefood.cz
byla spuštěna webová prezentace Lifefood.cz - stránky o živé stravě s novými produkty, informacemi, recepty a články
26.05.2006: CHT v Praze
Hledáte-li v Praze CHT centrum jedno z mála je na adrese: Lázně Cherubín, Školská 36, Praha 1 a tel. čísle:774669921. Paní Vendula už CHT nedělá.

Raw is fun!

Makadámiové ořechy

Vydáno dne 01. 06. 2004 (19461 přečtení)

Macadamia nuts

Historie:
Makadámiové ořechy pochází z Austrálie, kde rostou divoce v deštných pralesích. V roce 1881 byli makadámiové stromy dovezeny na Havaji jako okrasné rostliny a použity k zalesnění. Časem se i zde začaly pěstovat kvůli oříškům. Makadámie rostou i v jižní Africe a střední Americe.

Popis:
Rostlinám vyhovuje mírné klima s dostatkem srážek, podobně jako u kávovníků. Oříšky mají tvrdou hnědou skořápku a jsou pokryty zelenou slupkou. Když slupka pukne oříšek vypadne. Skořápka je hladká až hrbolatá podle druhu. Oříšky mají smetanově žlutobílou barvu.

Konzumace a její přínos:
Již domorodci považovali makadámie za součást své stravy, konzumovali je za syrova nebo z nich lisovali olej. Tento olej pak používali jako léčivou mast. Oříšky jsou jemné a lahodné. Obsahují velké množství selenu, zinku a spolu s olejem olivovým jsou nejvydatnějším zdrojem zdraví prospěšných nenasycených mastných kyselin. Oříšky obsahují nejvíce tuku omega 9. Olej omega 9 pomáhá redukovat špatný cholesterol. Bylo dokázáno, že pravidelná konzumace těchto oříšků chrání proti možným srdečním chorobám. Makadámie, stejně jako jakákoliv jiná syrová strava neobsahuje cholesterol. Strava obohacena kyselinou olejovou snižuje náchylnost oxidace špatného cholesterolu a zlepšuje tekutost špatného i dobrého cholesterolu. Zlepšení tekutosti cholesterolu se snižuje arteriální hrudkovitost. Ačkoliv makadámie obsahují velké množství kalorií, obsahují syrové tuky, které aktivují tělo k tomu aby zdatně spalovalo i ostatní tuky v těle. Výsledkem je menší nashromáždění tuku ve tkáni hlavně okolo srdce. Strava bohatá na makadámiové oříšky ukázala, že cholesterol byl nízký jako u nízkokalorické stravy. Tyto oříšky jsou také nejbohatším zdrojem palmitové kyseliny a jednoduchých nenasycených tuků, které působí jako antioxidanty. Oxidanty zabraňují poškození buněčných membrán. Kyselina palmitová hydratuje a pomáhá hlavně poničené a popálené pokožce. Kombinací všech těchto kyselin a hlavně vysokým obsahem zinku je pokožka krásnější.

Výběr ořechů:
Makadámie kupujeme nejlépe ještě ve skořápce a nezpracované. Oříšky by měly být pokud možno v bio kvalitě, syrové a nepůlené. Oříšek by měl být krémově bílý. Nekupujeme oříšky, které jsou rozdrcené a žluté, protože jsou většinou žluklé.


Související články:
Dýňové semeno (03.01.2004)
Olivy (03.01.2004)
Lněné semeno (03.01.2004)
Avokádo (31.12.2003)
Kokosový ořech (15.12.2003)

( Celý článek | Autor: vitarian development team)