Aktuálně

09.03.2018: Víkendový kurz s dětmi
07.12.2017: Oživující pobyt na téma Miluj své tělo
27.11.2017: Strava jako nástroj
14.10.2012: Vitariánský kalendář
11.08.2011: Bedničková služba
09.04.2011: Vitariánská, tedy tepelně nezpracovaná strava
23.04.2010: Sanatorium
27.02.2010: Odšťavňovače Champion Bio
11.08.2006: Lifefood.cz
byla spuštěna webová prezentace Lifefood.cz - stránky o živé stravě s novými produkty, informacemi, recepty a články
26.05.2006: CHT v Praze
Hledáte-li v Praze CHT centrum jedno z mála je na adrese: Lázně Cherubín, Školská 36, Praha 1 a tel. čísle:774669921. Paní Vendula už CHT nedělá.

Raw is fun!

Lněné semeno

Vydáno dne 03. 01. 2004 (52315 přečtení)

Popis
Len je prastará kulturní plodina pocházející z Ázie. Už ve středověku se v našich zemích používala pro výrobu plátna spolu s konopím a dodnes se používá. Len se pěstuje v podhorských oblastech. Je to středně vysoká bylina s rovným štíhlým stonkem a bleděmodrými květy. Plodem je tobolka která obsahuje drobná hnědá semínka. Existují i odrůdy se světlejším semenem - tzv. "zlatý len".

Konzumace a její přínos
Lněné semínko se v poslední době stalo oblíbenou součástí zdravé výživy. Jeho hodnota je opravdu značná, přičemž jeho účinky a složení byly a jsou podrobovány pečlivým výzkumům. Díky svým kvalitám se stalo součástí různých léčebných diet, z nichž některé dosahují skvělých výsledků, například při léčbě rakoviny. Jmenujme například německou biochemičku Dr. Johannu Budwig, která se zabývala tuky v lidské výživě a odhalila velmi důležitou roli OMEGA 3 mastných kyselin v lidském těle. Právě pomocí lněného semínka a lěného oleje předvedla doslova zázraky při léčení rakoviny, kardiovaskulárích chorob a dalších nemocí u lidí, jež konvenční medicína prohlásila za nevyléčitelné. Svoje výzkumy také suveréně obhájila před lékařskou obcí a byla za ně sedmkrát nominována na Nobelovu cenu. K jejím zásluhám patří také znovuobjevení vztahu člověka a slunečního záření, kdy lidské tělo je schopno energii Slunce dokonale využívat, při správné harmonii tuků (důraz na OMEGA 3) a proteinů. Tělo má potom takové magnetické pole, které doslova přitahuje fotony slunečních paprsků a přívádí sílu Slunce do těla. Tento objev potvrzují další nové poznatky, které odhalily, že negativní účinky slunečního záření na lidské tělo (rakovina kůže) mají příčinu v celkové nerovnováze lidského organismu a obsahu mnoha jedů v těle. Ty se tam shromažďují z nevhodné stravy, vody, znečištěného vzduchu a vlivem nedostatku pohybu.

OMEGA 3 - esenciální mastné kyseliny
40 % lněného semínka je olej. Úžasné je to, že víc než polovinu z něj tvoří OMEGA 3 EMK. To ze lněného semínka dělá světového šampiona v obsahu této látky, která je dnes jednou z nejdiskutovanějších v souvislosti s lidským dravím. Zvažte sami důležitost OMEGA 3 :

-tvoří podstatnou část buňečné membrány
-řídí vtok a odtok látek do buňky
-jsou pirmárním zdrojem energie pro svaly
-tvarují strukturu pleti a vlasů
-redukují hladinu škodlivého LDL cholesterolu
-upravují záněty a otekliny (jsou silně protizánětlivé) -kontrolují nervové přenosy ovlivňující náladu, poruchy emocí a pozornosti
-regulace tělesných sekretů (ovlivňuje plodnost)
-zprostředkování produkce hormonů a steroidů a jejich distribuce k buňkám
-jsou nepostradatelné při transportu kyslíku z červených krvinek k buňkám
-účastní se zprostředkování imunní odezvy

Tato substance je přitom v dnešní typické výživě zastoupena velmi málo! Převládají totiž nasycené mastné kyseliny živočišného původu a denaturované rostlinné tuky. A to má svoje důsledky. Je tedy jasné, že když zajistíme tělu dostatek této látky, budeme z toho mít ohromný užitek. Jen 30 gramů leněného semínka denně stačí pro zajištění dostatku OMEGA 3.

LIGNANY
Lněné semínko je rovněž nejbohatším zdrojem rostlinných chemikálií s antivirovými, fungicidními, baktericidními a protirakovinovými vlastnostmi, jimž se říká lignany. Lněné semínko obsahuje 100-násobné množství!!! lignanů než jakákoliv jiná rostlinná potrava.

VLÁKNINA
Lněné semínko obsahuje kombinaci dvou druhů vlákniny - rozpustné a nerozpustné. Obojí pomáhají udržovat střevo čisté a mají všeobecně blahodárné účinky na jeho funkci. Pokud semínka namočíte, za pár hodin se z vody stane rosol, což je vlivem právě rozpustné vlákniny. Takto pracuje ve střevech jako absorbent škodlivých látek a pomáhá je vylučovat z těla, podobně jako jablečný pektin nebo oblíbené psylium.

Tip Vitariána
Lněné semínko se rozhodně vyplatí zařadit do jídelníčku. Je však potřeba ho před jídlem namlít (jde to i v mixéru) nebo nadrtit, případně ho velmi dobře rozkousat. Neporušená semínka totiž projdou trávícím traktem celá, a nevydají obsažené látky. Protože semínka po namletí velmi rychle žluknou, je nutné je mlít těsně před jídlem. Problém je také se lněnými oleji, které podléhají zkáze prakticky ihned po vylisování. Na naše trhu zatím není dodavatel, který by je ihned po vylisování dovával ve tmavých lahvích a v lednici. Lněný olej který není chlazený a ve tmavé láhvi nekupujte, natropí více škody než užitku. Zkažený olej je hořký.

Čerstvé namleté semínko má příjemnou oříškovou chuť a je dobré v salátech, salátových omáčkách, nebo spolu s rozmačkaným banánem jako výživná snídaně pro děti i dospělé. Díky tomu, že semínka při namočení vypouští slizovité látky, lze z namočeného lnu dělat křupavé placky-suchary, které se báječně hodí k salátům.

Související články:
Makadámiové ořechy (01.06.2004)
Dýňové semeno (03.01.2004)
Olivy (03.01.2004)
Avokádo (31.12.2003)
Kokosový ořech (15.12.2003)

( Celý článek | Autor: vitarian development team)